Mijn lijst met blogs

zondag 20 juli 2014

journal-art ontdekken

Je begint het steeds vaker tegen te komen op creatieve websites en blogs: journal art.
Bedoeling hiervan is dat je je indrukken van je dag of situaties uitdrukt via tekenen, plakken, collages maken...zodat je jezelf niet hoeft te beperken tot het enkel neerschrijven, zoals in een gewoon dagboek.

Een tijdje geleden maakte ik met Vriend en een kameraad een uitstapje naar Ieper, en de loopgraven.
Tenslotte is het dit jaar 100 jaar geleden dat de Eerste Wereldoorlog uitbrak, en daar wilden we toch eens bij stilstaan.

Uiteindelijk maakte de uitstap door de loopgraven, het prachtige museum In Flanders Fields en de talloze begraafplaatsen die de streek rijk is een diepere indruk op mij dan ik in eerste instantie verwachtte.

Het was dan ook voor de hand liggend dat, toen ik het concept journal art wilde uitproberen, het over deze uitstap zou gaan.

Dit was het resultaat, op de foto kun je het moeilijk zien, maar de pagina rechts bestaat maar liefst uit 3 lagen: de wolken, het groene veld en de loopgraven op de voorgrond zijn allemaal opgebouwd uit verschillende papiersoorten, zodat ik een speciale structuur kreeg.


Op de achtergrond van het oorlogsbeeld een typisch Vlaamse skyline...


En natuurlijk mocht op deze afbeelding de typische poppy, klaproos niet ontbreken, hét symbool van de Eerste Wereldoorlog.


Tenslotte op de pagina links het beroemde gedicht " In Flanders Fields", van John McCrae (30/11/1872-28/01/1918)

Ik vind het alvast een geweldig concept, journal art.
Want soms, bestaan er gewoon geen woorden voor wat je wil uitdrukken...

1 opmerking: